Konsekvenserna av att inte satsa på Sökmotoroptimering (SEO)
Alexander Bard har tidigare gått ut och och som konsult rådgivit Volkswagen om att de inte bör satsa på sökordsoptimering (Källa: SVD). Ett ganska vågat uttalande som jag tolkar som att Bard inte riktigt förstår konsekvenserna av att inte satsa på SEO.
Sökmotoroptimering eller SEO är en taktik inom digital marknadsföring som går ut på att komma så högt upp på sökmotorerna (Google) som möjligt. Det handlar framförallt på att svara på människors förfrågningar på Google.
Det kan handla om att synas på sökningar kring:
– Frågor kring ett ämne eller problem som ditt företag har en lösning på.
– Specifika produkter eller tjänster som besökare letar efter.
– Aktuella ämnen och nyheter kring ett ämne.
Med hjälp av Sökmotoroptimering eller Sökordsoptimering som Alexander Bard kallar det så kan företag få synlighet på sökmotorer och besvara frågor kring ett varumärke eller ämne. Genom SEO kan man alltså både öka försäljning och bygga varumärke.
Alexander Bard har alltså gått ut och och som konsult rådgivit Volkswagen om att de inte bör satsa på sökordsoptimering (Källa: SVD). Det kanske är därför deras synlighet på sökmotorerna ser ut såhär:
Volkswagen har inte heller varit snabba på att agera och få synlighet med sitt egna uttalande kring den tidigare Volkswagen Skandalen. Såhär ser trenderna ut för sökningar på ”Volkswagen” och ”Volkswagen scandal”:
Sökningarna åkte alltså i taket rejält under September 2015. Först flera månader efter, närmare sagt den 10 December, 2015 så fick Volkswagen ut sitt uttalande på sökmotorerna med hjälp av BBC:
Det här var enligt mig ett kritiskt läge för Volkswagen att faktiskt fånga upp alla de sökningar och på detta sätt försöka reglera skadeläget. Visst gick de ut med egna uttalanden, men enligt Alexander Bard var det visst inte viktigt att sökordsoptimera för att täcka upp de 51 100 sökningar kring Volkswagen som skedde just i September 2015:
Rent ekonomiskt vågar jag inte spekulera kring hur dyrt det blev för Volkswagen att inte agera i ett tidigt läge på sökmotorerna. Men poängen är att inte bry sig om Google som en enormt viktig kommunikationskanal kan få enorma konsekvenser.
Således kan Sökmotoroptimering (SEO) inte bara användas för att ranka högt på vissa enskilda ord för att driva försäljning, men även för att bygga varumärke & skadereglera vid en eventuell kris.
Läs mer om hur man kan fånga upp sökningar kring ett visst ämne här. (Engelska)
JOEL TUKIAINEN
Entreprenör & Digital Marknadsföringskonsult
VD på Bevace Webbyrå & Hyper Island Alumni