Konverteringsoptimering och året 2013 inom SEO

Kvällens blogginlägg kommer att handla om konvertering, analys och generella nyheter inom sökbranchen för året. Konverterar er hemsida tillräckligt bra?
Får ni ut bästa möjliga ROI? Har ni satt upp tydliga Google Analytics mål och mätningar?
Detta är några utav de frågeställningar som vi kommer att ge tips på.

Konverteringsgraden brukar skrivas procentuellt utifrån hur många av hemsidans besökare konverterar till sälj eller annat mål. Exempelvis kan en webshop ha cirka 3% i CR. Detta innebär då att 3 besökare per 100 köper en produkt. Normalt inom e-handel brukar denna grad ligga vid cirka 1-2%.

Det finns många olika sätt att marknadsföra sig online & öka konverteringsgraden. Kanske har ni redan provat Google Adwords men inte lyckats med att gå på vinst med kampanjerna? Detta kallas då att ni ej får en tillräckligt hög ROI (Return on investment).

I denna artikel skall vi gå igenom de mest grundläggande trafikkällorna och tipsen på hur man relativt enkelt kan öka sin försäljning och tjäna mer pengar på sin hemsida.

Ha en tydlig målsättning med hemsidan

För att kunna analysera och optimera bör man ha en tydlig målsättning med sin hemsida. En del hemsidor är webshoppar som säljer varor, en del är affiliates, en del säljer tjänster och andra är rena informationssidor. Men det som alla hemsidor har gemensamt är att de har ett syfte och därmed en målsättning.

Google Analytics

Sätt upp mål med värden i Google Analytics 
Det spelar mindre roll idag hur mycket trafik en hemsida har och större vikt ligger istället på hur bra trafik man har. Med detta sagt är det självklart en förutsättning att man har besökare på hemsidan för att konvertera men trafiken bör vara så målgruppsinriktad som möjligt. I GA går det snabbt att sätta upp olika mål och följa upp vilka besökare som slutför målen samt hur lång deras väg dit var.

Inom e-handel kan man te.x. sätta slutförd beställning som mål och följa beställningssumman (inkomsten). Nu blev det enklare att hålla koll på hur hög ROI man faktiskt har på sina investeringar. Kanske betalar ni mycket för ett sökord som driver trafik men ingen försäljning? Då kan det vara dags att tänka om och istället satsa på nyckelord och trafikkällor som skapar inkomst och är lönsamma.

Ha koll på hemsidans trafikkällor

Google Analytics

Detta är självklart för många, men överraskande många företag känner fortfarande inte till sina kunder på internet. Med hjälp av Google Analytics är det viktigt att ha koll på varifrån era besökare kommer, hur de agerar och vad som konverterar till sälj.
I Analytics kan du te.x. se hur många besökare kommer från Facebook, om de använder en mobil eller surfplatta samt analysera besökarens betende väl på hemsidan.

Denna data är en viktig informationskälla för att kunna dra slutsatser av analyser från de olika digitala kanalerna.

Not provided” i Google Analytics.
Under september 2013 rullade Google ut en uppdatering i större skala vilket innebär att man ej längre kan se vilka organiska sökord som levererar trafik eller konverteringar till en hemsida i GA. Istället visas nu i stort sett all organisk trafik som ”Not provided”. Analysen har nu blivit svårare men med hjälp av Google Webmaster Tools & Adwords data går det fortfarande att ha någorlunda koll på resultaten av de organiska sökningarna.

Adwords & Analytics tips:

1. Skapa flera kampanjer med specifik nisch och målsättning för varje.
2. Skapa minst två annonser per kampanj för att kunna jämföra effekten.
3. Man behöver inte alltid synas först, ibland kommer aktörer med hög budget i en mycket kort period och sedan försvinner. Försök istället hitta en balans mellan CPC och ROI. D.v.s. hitta bud för varje sökord som konverterar för just er.
4. Använd rätt matchningstyper för sökorden.
5. I vissa fall kan dynamic ads vara passande.
6. Följ Googles egna blogg om Adwords och få mängder med bra tips.

Optimera dina landningssidor

En landningssida är sidan på din hemsida som besökarna ”landar” på när de klickar på te.x. en annons. Landningssidorna är mycket viktiga för konverteringsgraden. Här måste man fokusera på syftet, ett simpelt ”call to action” är nödvändigt. Hur dessa sidor skall utformas är beroende på vad för typ av mål som hemsidan har. Det kan te.x. vara ett telefonnummer, medlemskap, nyhetsbrev eller beställning.

Google Analytics

Att tänka på när du skapar en landningssida: 

1. En bra & enkel (rubrik) och / eller en unik logotyp 
Bland det första som besökare (oftast) lägger märke till är logotypen samt rubriken. Här gäller det verkligen att sticka ut och få besökare att komma ihåg din webbplats. Användare uppskattar alltid unikt och informativt innehåll som sticker ut från konkurrerande webbplatser.

Samtidigt skall en landningssida vara simpel. Försök att inte överbelasta den med överoptimerat innehåll som innehåller alla relevanta sökord, det är knappast intressant för dina besökare.

2. Tydlig och konsistent språkanvändning.
Rubriker bör vara tydliga och ”straightforward” utan att avslöja för mycket av innehållet. Hela tanken med rubrikerna är att de skall väcka läsarens intresse och vilja av att läsa vidare. Humor fungerar i många sammanhang men få inte det att bli för oseriöst.

3. Lockande erbjudanden
Besökare dras till lockande erbjudanden. Ge dem anledningar att göra call-to-action på landningssidan! Ord som ”gratis” och ”Nu!” förbättrar konverteringsgraden.

Använd ljusa färger på alla ”call-to-action” knappar – det kommer att öka CTR graden på dem. Likaså kan det vara bra att prova med stora synliga knappar som lockar uppmärksamheten.

4. Lockande bilder eller video.
Använd lockande, snyggt designade produktbilder eller helst en video för de som inte orkar läsa. Detta kommer att hjälpa nya besökare att bygga en större förståelse för de fördelar de får genom att använda just er.
Ett exempel på video här nedan som är en animerad film som vi (Bevace) producerade åt Pappafixar.se – vår kommande uppdragsförmedlings-tjänst.

[vimeo video_id=”80942746″ width=”563″ height=”316″ title=”Yes” byline=”Yes” portrait=”Yes” autoplay=”No” loop=”No” color=”ff9933″]

Pappafixar.se from Joel Tukiainen on Vimeo.

5. Omdömen / Trygghetskänsla
Ett effektivt sätt att bygga förtroende är att lägga till omdömen, case, certifikat och liknande. Var försiktig så att du inte överdriver genom att ”lova för mycket”, då kan det istället få motsatt effekt.

6. Navigationen
Menyn på en landningssida skall vara simpel. Oftast behövs det ingen navigation men om det behövs så får denna absolut inte dra för mycket uppmärksamhet. Det kan distrahera besökare från målet.

7. Höjd & Mobilanpassning
Allt viktigt bör finnas så högt upp på sidan som möjligt. Egentligen skall inte en besökare behöva scrolla ner på en landningssida alls. Med hjälp av A/B tester och heatmaps kan man få fram intressant data kring vilket område på skärmen / element som besökare främst klickar på.

Tänk på att göra sidan responsiv så att även mobila besökare kan konvertera. För te.x. iPhone får man tänka om lite och försöka skala bort all onödig information.

7. A/B tester och analys är fortlöpande
Analysera, optimera, testa. Denna process är fortlöpande och skall egentligen aldrig ta slut.

story-crazyegg

Crazyegg är ett mycket användbart verktyg för att visualisera och hålla koll på hur besökare uppfattar din hemsida. Man kan enkelt se vilka områden som lockar till sig mest klick te.x.

Ett annat bra verktyg är Optimizely som du kan använda för att flytta runt element och skapa olika versioner av landningssidor för att hitta de mest optimala lösningarna. Optimizely är också enkelt för nybörjare eftersom att verktyget tar hand om all kodning.

Sökmotoroptimering år 2013 och 2014

Det här året har varit ett extremt händelserikt år inom sökmotoroptimering. Det började med att Google den 22 Januari 2013 lanserade en Google Panda uppdatering vars uppgift är att filtrera bort ”tunna hemsidor”. Nu är det viktigare än någonsin att skriva unikt och informativt innehåll. Denna uppdatering föll hårt på ”affiliate” hemsidor med tunt innehåll och många utgående affiliate länkar.

En annan stor uppdatering lanserades i slutet av 2012 som heter Google Penguin som påverkade hemsidor med dåliga / spammiga inlänkar.

Under 2013 har det hänt mer inom SEO än någonsin förr. Nu är det större fokus på mobilanpassning, bra innehåll samt naturligt relevanta inlänkar.

Bara för några år sedan kunde man komma långt med att köpa ”länkpaket” med hundratals dåliga länkar för en billig peng. Så fungerar det inte längre. Nu har Google blivit smartare och det gäller främst att fokusera på användarupplevelsen och relevanta inlänkar. Kvalitet framför kvantitet alltså.

Google Hummingbird är en ny uppdatering som kom i effekt under september 2013. Tanken bakom uppdateringen är att ge smartare söksvar i SERPen. Se exempelbild nedan.

Google Analytics

Är SEO dött? Hur ser framtiden inom sökmotoroptimering ut?

Nej, inte alls. SEO lever och har utvecklats mer till en specialitet. Numera måste man kunna SEO på riktigt för att kunna leverera resultat. Det har skett mycket förändringar och arbetet ser annorlunda ut. Mindre fokus på ankartexter med nyckelord, mer fokus på brand, användarupplevelse, bra innehåll och naturligt länkbyggande.

Försök att hålla varje undersida till ett specifikt ämne. Ett exempel på hur Google har blivit smartare är att de levererar faktiska svar på frågor i SERPen istället för överoptimerade hemsidor med det nyckelordet. SEO är inte längre simpelt, det är en hel filosofi.

Mobilanpassning blir viktigare.

Google Analytics

Mobiloptimeringen av hemsidor blir allt viktigare eftersom mobilsöken ökar i hög fart! Mobilsöken är mer actioninriktade än webbsöken så det är viktigt att tänka på relevansen i mobilversionen / responsiva versionen av sajten. Mobil besökare önskar information snabbare och tydligare högt upp i webbläsaren. Försök också att analysera hur dina mobila besökare agerar. Gör en tydlig call-to-action!

Läs mer om mobiloptimering i en bra artikel från Marketingland här.

SEO arbetet år 2014. 

Google Analytics

Sökmotoroptimering kommer år 2014 att röra sig ännu mer mot det mobila hållet tror vi. Idag måste man tänka på att ha en SEO optimerad hemsida och det innebär mycket mer än bara bra innehåll. Det gäller att ha rena URL-strukturer, ren kod, mycket bra innehåll, bra sökordsdensitet, responsiva / mobilversioner, bra intärn länkstruktur, strukturerad data och mycket mer.

SEO har blivit mer tekniskt. Sökmotorerna vill ju svara besökarnas förfrågningar på ett så smart sätt som möjligt. Då måste vi marknadsförare tänka på att göra våra hemsidor så lättlästa som möjligt.

Länkar spelar fortfarande roll. Det är ju så Google indexerar sajter. Men det ligger större fokus på att bygga relevanta naturliga inlänkar med naturliga ankartexter.

PageRank spelar fortfarande roll. PageRank (PR) är Googles kraftmått från 0-10 på hur stark en hemsida är. Detta baseras på hur många, starka och relevanta inlänkar hemsidan har. Det har länge diskuterats kring att PR börjar då ut, men den 6 December 2013 uppdaterades PR måttet ännu en gång till efter en lång väntan. Det är tydligt att PR inte betyder lika mycket idag som det gjorde för något år sedan. Så man skall absolut inte stirra sig blind på det. Men eftersom Google ändå väljer att uppdatera och släppa ut datan offentligt måste det fortfarande ha en viss betydelse. Vår slutsats är att PageRank lever och betyder något fortfarande. Vi får se hur detta förändras framöver.

Sammanfattning & Slutsats

I denna inlägg har vi gått igenom det mest grundläggande inom analys, konverteringsoptimering och SEO & PPC. Vi kan fastställa att Google utvecklas fortare än någonsin och året 2013 har varit ett extremt spännande och händelserikt år särskilt inom SEO men även Adwords.

Idag arbetar digitala marknadsförare på ett helt annat sätt än vad vi tidigare gjorde. Användarvänlighet, informativitet, mobiloptimering, kvalitet är viktiga ledord. Det finns inga genvägar till framgång.

Under 2014 är det företag som har en tydlig och bra content marketing strategi, insyn i den mobila utvecklingen och som har en manuell och naturlig länkstrategi som kommer att dominera sökmotorerna.

Lycka till & Ha en underbar jul!

Hur Bevace kan hjälpa er att synas bättre online.

Om ni behöver hjälp med att bygga en bättre mobil & SEO optimerad hemsida så tveka inte att kontakta mig. Kontakta Bevace.

/ Joel Tukiainen

VD & Projektledare Bevace Media AB

joel.tukiainen(at)bevace.com

Källor / Läs mer:

PageRank uppdatering efter över 10 månader (searchengineland)
Se en intressant infografik kring hur SEOare arbetar idag jämfört med tidigare. 
Googles Adwords blogg
Mobiloptimering från Marketingland
SEOs händelserika år 2013 och framtiden (searchengineland)

Share:

2 reaktioner på ”Konverteringsoptimering och året 2013 inom SEO

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *